Prenumerera på vårt nyhetsbrev om TIDOMAT smartONE och håll dig uppdaterad.
Opublicerad form
Bokning
Bokning gör det möjligt att boka en lokal eller ett område i smartONE. Samma identitetsbärare kan ha tillgång till flera lokaler och objekt. Idrottshallar, skolor och aktivitetslokaler har ofta nytta av denna typ av bokningsfunktion.
Bokning kan ske på flera olika sätt; engångsbokning, återkommande bokning, intervallbokning eller bokning enligt schema. En bokning kan ha upp till åtta extrafunktioner som aktiveras för identitetsbäraren under den bokade tiden. Varje extrafunktion är en styrning från smartONE som tillåter en viss funktion under en viss tid.
I en idrottshall kan funktionerna låsa upp nyttjande av till exempel ljudsystem, basketkorgar, bastu med mera. När bokningstiden är slut, avaktiveras funktionerna.
I många fall är det en säkerhetsaspekt att funktionerna är avstängda när behörig personal inte är på plats. Styrning av extrafunktioner kan givetvis även appliceras på andra områden som kräver åtkomstaktivering.
External Link
External link gör det möjligt för centralenheten att hantera länkar med andra smartONE-centralenheter. Det går även att kommunicera med externa nätverksbaserade produkter via öppet API. Det skapar flera möjligheter att styra nätverksprodukter mjukvarumässigt och därmed hantera dess funktioner i säkerhetssystemet. Det kan vara fastighetsrelaterade system för belysning, värme och ventilation eller produkter som nätverkskameror och nätverkshögtalare.
Med External link kan dyra och svåra kabeldragningar undvikas. External Link ger tillgång till;
Styrning via nätverket genom öppet API.
Fjärrmanövrering mellan centralenheter.
Mjukvarumässig manövrering av dörrar, grindar, portar och bommar över stora områden eller från annan geografisk plats.
Manövrering av NO-/NC-styrda funktioner via nätverk.
Enkel hantering av besök, leveranser, bud, servicepersonal med flera.
Underhåll och service
Service, uppdatering, support och systemunderhåll är något som smartONE hanterar galant. Många dyrbara utryckningar, besök och felsökningar, kan i stället hanteras på distans med hjälp av fjärruppkoppling.
Tekniker eller administratör kan lösa de flesta utmaningar utan att göra ett platsbesök. Skulle besök krävas, finns ofta information om felorsak eller felområde redan i systemet. Därmed kan felsökning, åtgärd och eventuella reservdelar förberedas innan platsbesök och dyrbar tid för återbesök minimeras. Fjärruppkoppling kräver nätverksansluten centralenhet.
Fjärruppdatering
Fjärrunderhåll
Felsökning på distans
External Request
smartONE kan fråga ett externt system om en identitetsbärare är behörig för passage eller om passage ska nekas, External request. Detsamma gäller för en funktion eller styrning. Det externa systemet kan exempelvis vara en betaltjänst, en molntjänst, ett bokningssystem eller annan extern behörighetstjänst.
I smartONE finns möjlighet att spara data under en förutbestämd tid, data som skickas tillbaka från det externa systemet. Detta är användbart när passage/tjänst även ska fungera om kommunikation till det externa systemet tillfälligt skulle fallera. Har data skickats och sparats, kommer tjänsten att fungera lokalt under den förutbestämda tiden.
Exempel på verksamheter som med fördel kan nyttja external request är badhus, gym, solarier och kontorshotell.
Zonmonitor
Genom att komplettera smartONE med en kompakt applikationsserver som ansluts bakom valfri skärm kan zonmonitorn följa identitetsbärare i olika utrymmen, områden och zoner. Då identitetsbärare utför passering i olika zoner kan platsinformation presenteras på ett tydligt sätt.
Identitetsbärare av olika slag som människor, maskiner och fordon kan avläsas med olika typer av identifierings- och avläsningstekniker. Information om var personal befinner sig kan i många fall vara av stor vikt för personalens eller individens säkerhet.
Exempel på användningsområden:
Säkerställa att lokaler och utrymmen är tomma inför larmpåslag.
Säkerställa att personal, fordon och maskiner befinner sig på rätt plats inför farliga arbetsmoment.
Översikt av personal, fordon och maskiner på stora områden.
Överskådlig och snabb inräkning av personal vid utrymning.
Applikationsservern är nätverksbaserad och ansluts till samma nätverk som smartONE. Detta ger en enkel och flexibel installation. Skärmstorleken kan variera utifrån kundönskemål. Bildskärmen ingår inte i produkten.
Det börjar bli hög tid för att att börja planera sommarens semester och för många av er nollställs de saldon som är kopplade till semester när ett nytt semesterår skapas. Detta för att ert löneprogram är master med korrekta värden och det är i lön som ni gör er semesterberedning för att beräkna de nya dagarna. Nya och sparade dagar läggs ihop och de läggs in i TIDOMAT portal via en tidskorrigering på respektive person.
Ni som använder import av saldo från Hogia Lön Plus får över de nya dagarna per automatik när ni för över era saldon.
Vi beskriver här den vanligaste uppsättningen för semestersaldon, var uppmärksam på att ert system kan ha andra inställningar.
Lägg in nya semesterdagar via tidskorrigering
När ni har gjort er semesterberedning i löneprogrammet ska ni via en tidskorrigering lägga in era dagar. Den vanligaste inställningen är att man lägger ihop sparade och nya dagar i ett saldo, beteckning på saldot är ofta Bet semdagar ink. sparade eller liknande.
Gå till Admin, Personer och Min personal.
Högerklicka på en av rubrikerna i fet stil för att få upp snabbmenyn, gå till Fält, Välj fält och Saldo.
Markera de saldon ni har för ackumulerade semestervärden, vanliga saldon är ΣBet dagar ink sparat, ΣUttagna sem dagar och ΣKvarstående semdagar. Dessa visas nu i vyn på Min personal. Har personen hunnit tagit ut semester under det nya året visas det på respektive saldo men regleras när ni lägger in de nya dagarna. Ni behöver inte ta hänsyn till dessa när ni lägger in korrigeringen.
Högerklicka på en person i listan för att få upp snabbemenyn, gå till Hantera och Tidkorrigering. Välj gärna en person som ni vet har jobbat vid tidigare semesterårsskifte.
Nu visas personens eventuella korrigeringar, markera rutan Visa avslutade datum. Om personen har varit med tidigare år kan du nu se en rad där ni lagt in tidigare års semester. Dubbelklicka på den raden för att se hur ni gjort tidigare år.
Klicka på Ny och lägg in datum. Det ska vara första dagen på det nya semesteråret. Ni kan även lägga in en kommentar om så önskas.
Lägg in de totala antalet semesterdagar personen har att förfoga över kommande semesterår, ni lägger in det på samma tidstyp som ni sett på tidigare år. Skriv värdet med eller utan kolon, till exempel DD00 eller DD:00. Spara på disketten.
Gå till Min personal igen för att se att dagarna har kommit in korrekt på personen. Har personen haft semester på det nya semesteråret kommer detta att regleras så att värdet på kvarstående dagar blir rätt i och med att ni lägger in dagarna på första dagen på semesteråret.
Fortsätt med nästa person.
Visa föregående period
Det är ett glapp vid semesterårets start då era saldon nollas och tills dess att er semesterberedning är klar. Ni kan ställa in saldot att visa föregående period, då visas de kvarvarande semesterdagarna från året som precis passerat. Samma inställningen tar ni bort då ni lägger in de nya dagarna.
Gå till Admin, Systemunderhåll och Avtal.
Öppna översta avtalet och leta upp det saldo som ni lägger in era nya dagar på, det kan till exempel heta Semesterdagar inkl sparade.
Dubbelklicka på saldot för att se inställningarna.
Markera rutan Föregående period synlig, se bild nedan. OBS! Rör inga andra inställningar!
Spara på disketten, ni kommer nu tillbaka till avtalet.
Spara även på disketten i avtalet.
Fortsätt med nästa avtal om ni har fler.
På medarbetarnas Hem-flik visas nu saldot med en parantes att det är föregående period, det kan ta ett dygn innan det syns.
Du hittar flera guider och annan hjälp i vår kunskapsdatabas