Kontakta oss

Nyhetsbrev TIDOMAT smartONE

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om TIDOMAT smartONE och håll dig uppdaterad.

Bokning

Bokning gör det möjligt att boka en lokal eller ett område i smartONE. Samma identitetsbärare kan ha tillgång till flera lokaler och objekt. Idrottshallar, skolor och aktivitetslokaler har ofta nytta av denna typ av bokningsfunktion.

Bokning kan ske på flera olika sätt; engångsbokning, återkommande bokning, intervallbokning eller bokning enligt schema.
En bokning kan ha upp till åtta extrafunktioner som aktiveras för identitetsbäraren under den bokade tiden. Varje extrafunktion är en styrning från smartONE som tillåter en viss funktion under en viss tid.

I en idrottshall kan funktionerna låsa upp nyttjande av till exempel ljudsystem, basketkorgar, bastu med mera. När bokningstiden är slut, avaktiveras funktionerna.

I många fall är det en säkerhetsaspekt att funktionerna är avstängda när behörig personal inte är på plats. Styrning av extrafunktioner kan givetvis även appliceras på andra områden som kräver åtkomstaktivering.

External Link

External link gör det möjligt för centralenheten att hantera länkar med andra smartONE-centralenheter. Det går även att kommunicera med externa nätverksbaserade produkter via öppet API. Det skapar flera möjligheter att styra nätverksprodukter mjukvarumässigt och därmed hantera dess funktioner i säkerhetssystemet. Det kan vara fastighetsrelaterade system för belysning, värme och ventilation eller produkter som nätverkskameror och nätverkshögtalare.

Med External link kan dyra och svåra kabeldragningar undvikas.
External Link ger tillgång till;

  • Styrning via nätverket genom öppet API.
  • Fjärrmanövrering mellan centralenheter.
  • Mjukvarumässig manövrering av dörrar, grindar, portar och bommar över stora områden eller från annan geografisk plats.
  • Manövrering av NO-/NC-styrda funktioner via nätverk.
  • Enkel hantering av besök, leveranser, bud, servicepersonal med flera.

Underhåll och service

Service, uppdatering, support och systemunderhåll är något som smartONE hanterar galant. Många dyrbara utryckningar, besök och felsökningar, kan i stället hanteras på distans med hjälp av fjärruppkoppling.

Tekniker eller administratör kan lösa de flesta utmaningar utan att göra ett platsbesök. Skulle besök krävas, finns ofta information om felorsak eller felområde redan i systemet. Därmed kan felsökning, åtgärd och eventuella reservdelar förberedas innan platsbesök och dyrbar tid för återbesök minimeras. Fjärruppkoppling kräver nätverksansluten centralenhet.

  • Fjärruppdatering
  • Fjärrunderhåll
  • Felsökning på distans

External Request

smartONE kan fråga ett externt system om en identitetsbärare är behörig för passage eller om passage ska nekas, External request. Detsamma gäller för en funktion eller styrning. Det externa systemet kan exempelvis vara en betaltjänst, en molntjänst, ett bokningssystem eller annan extern behörighetstjänst.

I smartONE finns möjlighet att spara data under en förutbestämd tid, data som skickas tillbaka från det externa systemet. Detta är användbart när passage/tjänst även ska fungera om kommunikation till det externa systemet tillfälligt skulle fallera. Har data skickats och sparats, kommer tjänsten att fungera lokalt under den förutbestämda tiden.

Exempel på verksamheter som med fördel kan nyttja external request är badhus, gym, solarier och kontorshotell.

Zonmonitor

Zonmonitor

Genom att komplettera smartONE med en kompakt applikationsserver som ansluts bakom valfri skärm kan zonmonitorn följa identitetsbärare i olika utrymmen, områden och zoner. Då identitetsbärare utför passering i olika zoner kan platsinformation presenteras på ett tydligt sätt.

Identitetsbärare av olika slag som människor, maskiner och fordon kan avläsas med olika typer av identifierings- och avläsningstekniker. Information om var personal befinner sig kan i många fall vara av stor vikt för personalens eller individens säkerhet.

Exempel på användningsområden:

  • Säkerställa att lokaler och utrymmen är tomma inför larmpåslag.
  • Säkerställa att personal, fordon och maskiner befinner sig på rätt plats inför farliga arbetsmoment.
  • Översikt av personal, fordon och maskiner på stora områden.
  • Överskådlig och snabb inräkning av personal vid utrymning.

Applikationsservern är nätverksbaserad och ansluts till samma nätverk som smartONE. Detta ger en enkel och flexibel installation. Skärmstorleken kan variera utifrån kundönskemål. Bildskärmen ingår inte i produkten.

Supportanmälan

Registrera frånvaro

Hur ni registrerar olika varianter av frånvaro i Periodlistan (Min personal).

Heldagsfrånvaro

  1. Öppna Periodlistan (Min personal).
  2. Lägg in aktuellt datumintervall och uppdatera sidan.
  3. Leta upp personen det gäller och öppna perioden på plusknappen (+) eller dubbelklicka på personen.
  4. Öppna den aktuella dagen.
  5. I fältet för heldagsfrånvaro väljer ni koden för önskad frånvaro och lägger in ett till och med datum.
  6. Spara på disketten.

Finns det en registrering på dagen visas inte fältet för heldagsfrånvaro, alternativen är då att ta bort registreringen och spara om dagen, eller att hantera det som en frånvaro på del av dag.

Frånvaro på del av dag

  1. Öppna periodlistan (Min personal).
  2. Lägg in aktuellt datumintervall och uppdatera sidan.
  3. Leta upp personen det gäller och öppna perioden på plusknappen (+) eller dubbelklicka på personen.
  4. Öppna den aktuella dagen.
  5. Har personen kommit sent på grund av en frånvaro lägger ni in tiden personen kom och anger koden för frånvaron, alternativt har personen gått tidigt lägger ni in koden då personen gick och anger koden för frånvaron. Är personen frånvarande under en period mitt i arbetsdagen lägg in klockslagen som en ut tid då personen gått från arbetet och ange koden för frånvaron, ange sedan in och klockslaget när personen kommer tillbaka. Då behövs ingen kod.
  6. Spara på disketten

Systemet tittar på schemats arbetstider och den aktuella IN och UT registreringen, finns det en differens ska den kodas för att systemet ska veta vilket typ av av frånvaro det gäller.
Finns det ingen kod och det är utanför eventuella flexramar blir det okodad frånvaro.
Exempelvis, har en person gått hem tidigare på grund av VAB, ska denne registrera ut när hen går och använda koden för VAB. Tiden som då finns mellan UT registreringen och schemats sluttid blir då summerat som VAB och skickas till lön om det finns en lönekoppling.

Heldagsfrånvaro uppdelat på två frånvarokoder

Då ni vill dela upp en hel dag på två olika koder kan ni inte använda fältet för heldagsfrånvaro utan använder fälten för In och ut registreringar.

  1. Öppna Periodlistan (Min personal).
  2. Lägg in aktuellt datumintervall och uppdatera sidan.
  3. Leta upp personen det gäller och öppna perioden på plus knappen (+) eller dubbelklicka på personen.
  4. Öppna upp den aktuella dagen.
  5. På IN och UT lägger ni samma klockslag, det ska vara tidpunkten på dagen då det ska bryta från en frånvaro till en annan. Vid In anger ni vilken kod (frånvaro) personen har fram till klockslaget och på Ut anger ni koden för frånvaron som ska gälla för resten av dagen. Inställningarna för lunch och rast kan ställa till det lite och ni kan behöva flytta klockslaget för att få summeringarna som det är tänkt.
  6. Spara på disketten.

Tips!
Tänk som att det alltid ska registreras i en fysisk terminal på arbetsplatsen.
På ordinarie dagar registrerar personen in och ut när denne kommer och går, och tiden däremellan blir arbetstid.

Kommer personen sent registrerar hen in och ”berättar” för terminalen varför denne kommer sent men en kod, samma sätt gäller om personen går tidigt.
Är det två olika orsaker på en heldag kommer personen till dörren sent (brytpunkten) registrerar in med kod för varför hen är sen och vänder sedan direkt i dörren, registrerar ut och och anger varför med en kod.

Var den här artikeln till hjälp?

Related Articles

Dela denna artikel

Behöver du hjälp?

Kan du inte hitta svar på dina funderingar här?
Kontakta supporten
Rulla till toppen