Kontakta oss

Nyhetsbrev TIDOMAT smartONE

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om TIDOMAT smartONE och håll dig uppdaterad.

Bokning

Bokning gör det möjligt att boka en lokal eller ett område i smartONE. Samma identitetsbärare kan ha tillgång till flera lokaler och objekt. Idrottshallar, skolor och aktivitetslokaler har ofta nytta av denna typ av bokningsfunktion.

Bokning kan ske på flera olika sätt; engångsbokning, återkommande bokning, intervallbokning eller bokning enligt schema.
En bokning kan ha upp till åtta extrafunktioner som aktiveras för identitetsbäraren under den bokade tiden. Varje extrafunktion är en styrning från smartONE som tillåter en viss funktion under en viss tid.

I en idrottshall kan funktionerna låsa upp nyttjande av till exempel ljudsystem, basketkorgar, bastu med mera. När bokningstiden är slut, avaktiveras funktionerna.

I många fall är det en säkerhetsaspekt att funktionerna är avstängda när behörig personal inte är på plats. Styrning av extrafunktioner kan givetvis även appliceras på andra områden som kräver åtkomstaktivering.

External Link

External link gör det möjligt för centralenheten att hantera länkar med andra smartONE-centralenheter. Det går även att kommunicera med externa nätverksbaserade produkter via öppet API. Det skapar flera möjligheter att styra nätverksprodukter mjukvarumässigt och därmed hantera dess funktioner i säkerhetssystemet. Det kan vara fastighetsrelaterade system för belysning, värme och ventilation eller produkter som nätverkskameror och nätverkshögtalare.

Med External link kan dyra och svåra kabeldragningar undvikas.
External Link ger tillgång till;

  • Styrning via nätverket genom öppet API.
  • Fjärrmanövrering mellan centralenheter.
  • Mjukvarumässig manövrering av dörrar, grindar, portar och bommar över stora områden eller från annan geografisk plats.
  • Manövrering av NO-/NC-styrda funktioner via nätverk.
  • Enkel hantering av besök, leveranser, bud, servicepersonal med flera.

Underhåll och service

Service, uppdatering, support och systemunderhåll är något som smartONE hanterar galant. Många dyrbara utryckningar, besök och felsökningar, kan i stället hanteras på distans med hjälp av fjärruppkoppling.

Tekniker eller administratör kan lösa de flesta utmaningar utan att göra ett platsbesök. Skulle besök krävas, finns ofta information om felorsak eller felområde redan i systemet. Därmed kan felsökning, åtgärd och eventuella reservdelar förberedas innan platsbesök och dyrbar tid för återbesök minimeras. Fjärruppkoppling kräver nätverksansluten centralenhet.

  • Fjärruppdatering
  • Fjärrunderhåll
  • Felsökning på distans

External Request

smartONE kan fråga ett externt system om en identitetsbärare är behörig för passage eller om passage ska nekas, External request. Detsamma gäller för en funktion eller styrning. Det externa systemet kan exempelvis vara en betaltjänst, en molntjänst, ett bokningssystem eller annan extern behörighetstjänst.

I smartONE finns möjlighet att spara data under en förutbestämd tid, data som skickas tillbaka från det externa systemet. Detta är användbart när passage/tjänst även ska fungera om kommunikation till det externa systemet tillfälligt skulle fallera. Har data skickats och sparats, kommer tjänsten att fungera lokalt under den förutbestämda tiden.

Exempel på verksamheter som med fördel kan nyttja external request är badhus, gym, solarier och kontorshotell.

Zonmonitor

Zonmonitor

Genom att komplettera smartONE med en kompakt applikationsserver som ansluts bakom valfri skärm kan zonmonitorn följa identitetsbärare i olika utrymmen, områden och zoner. Då identitetsbärare utför passering i olika zoner kan platsinformation presenteras på ett tydligt sätt.

Identitetsbärare av olika slag som människor, maskiner och fordon kan avläsas med olika typer av identifierings- och avläsningstekniker. Information om var personal befinner sig kan i många fall vara av stor vikt för personalens eller individens säkerhet.

Exempel på användningsområden:

  • Säkerställa att lokaler och utrymmen är tomma inför larmpåslag.
  • Säkerställa att personal, fordon och maskiner befinner sig på rätt plats inför farliga arbetsmoment.
  • Översikt av personal, fordon och maskiner på stora områden.
  • Överskådlig och snabb inräkning av personal vid utrymning.

Applikationsservern är nätverksbaserad och ansluts till samma nätverk som smartONE. Detta ger en enkel och flexibel installation. Skärmstorleken kan variera utifrån kundönskemål. Bildskärmen ingår inte i produkten.

Supportanmälan

Radera personer i TIDOMAT Portal

Från programversion 1.8 finns det en spärr som kan förhindra er att radera aktiva personer. Då spärren är aktiv behöver den anställdes sista aktiva anställningsperiod vara periodavslutad för att ni ska kunna radera personen.

Spärren går att avaktivera vid behov, men vi rekommenderar att den annars alltid är aktiv för att förhindra att personer raderas av misstag.

TÄNK PÅ!
Raderar ni en person kan inte denne återskapas och all information så som dennes tider, registreringar och saldon försvinner. Använder ni antalet arbetade timmar som statistik, tänk då på att den raderade personens timmar försvinner ut systemet.

Visa inaktiva personer i personlistan och radera.
  1. Gå till Adminfliken.
  2. Öppna personer i menyn och gå till personer.
  3. Markera rutan Visa avslutade anställningsperioder och Slå ihop anställningsperioder som finns ovanför listan med personer. Låt rutan för Visa inaktiva perioder vara tom.
  4. Personer som är avslutade och vars sista aktiva anställningsperiod är periodavslutad visas i listan med ljusröd kursiv text.
  5. Ni kan nu högerklicka på en av personerna och välja att radera denne om ni önskar.
  6. Varningstext visas, klicka OK eller Avbryt.
    Ta bort spärren för radering och radera.
    1. Gå till Adminfliken.
    2. Öppna systemunderhåll i menyn och gå till inställningar.
    3. I första fliken finns rutan för att Förhindra aktiva personer raderas.
    4. Avmarkera rutan och spara på disketten. Ni kan nu radera alla oavsett om de är aktiva eller inte.
    5. Högerklicka på den person ni vill radera och välj Radera i snabbmenyn. Var noga med att du bara markerar den eller de personerna som ska raderas.
    6. Varningstext visas, klicka på OK eller Avbryt.
    7. Lägg tillbaka spärren när ni är klara med raderingen.

    Att radera en person innebär att ALLT på personen försvinner, tider, saldon mm. Detta går inte att återskapa.

    Var den här artikeln till hjälp?

    Related Articles

    Dela denna artikel

    Behöver du hjälp?

    Kan du inte hitta svar på dina funderingar här?
    Kontakta supporten
    Rulla till toppen