Kontakta oss

Nyhetsbrev TIDOMAT smartONE

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om TIDOMAT smartONE och håll dig uppdaterad.

Bokning

Bokning gör det möjligt att boka en lokal eller ett område i smartONE. Samma identitetsbärare kan ha tillgång till flera lokaler och objekt. Idrottshallar, skolor och aktivitetslokaler har ofta nytta av denna typ av bokningsfunktion.

Bokning kan ske på flera olika sätt; engångsbokning, återkommande bokning, intervallbokning eller bokning enligt schema.
En bokning kan ha upp till åtta extrafunktioner som aktiveras för identitetsbäraren under den bokade tiden. Varje extrafunktion är en styrning från smartONE som tillåter en viss funktion under en viss tid.

I en idrottshall kan funktionerna låsa upp nyttjande av till exempel ljudsystem, basketkorgar, bastu med mera. När bokningstiden är slut, avaktiveras funktionerna.

I många fall är det en säkerhetsaspekt att funktionerna är avstängda när behörig personal inte är på plats. Styrning av extrafunktioner kan givetvis även appliceras på andra områden som kräver åtkomstaktivering.

External Link

External link gör det möjligt för centralenheten att hantera länkar med andra smartONE-centralenheter. Det går även att kommunicera med externa nätverksbaserade produkter via öppet API. Det skapar flera möjligheter att styra nätverksprodukter mjukvarumässigt och därmed hantera dess funktioner i säkerhetssystemet. Det kan vara fastighetsrelaterade system för belysning, värme och ventilation eller produkter som nätverkskameror och nätverkshögtalare.

Med External link kan dyra och svåra kabeldragningar undvikas.
External Link ger tillgång till;

  • Styrning via nätverket genom öppet API.
  • Fjärrmanövrering mellan centralenheter.
  • Mjukvarumässig manövrering av dörrar, grindar, portar och bommar över stora områden eller från annan geografisk plats.
  • Manövrering av NO-/NC-styrda funktioner via nätverk.
  • Enkel hantering av besök, leveranser, bud, servicepersonal med flera.

Underhåll och service

Service, uppdatering, support och systemunderhåll är något som smartONE hanterar galant. Många dyrbara utryckningar, besök och felsökningar, kan i stället hanteras på distans med hjälp av fjärruppkoppling.

Tekniker eller administratör kan lösa de flesta utmaningar utan att göra ett platsbesök. Skulle besök krävas, finns ofta information om felorsak eller felområde redan i systemet. Därmed kan felsökning, åtgärd och eventuella reservdelar förberedas innan platsbesök och dyrbar tid för återbesök minimeras. Fjärruppkoppling kräver nätverksansluten centralenhet.

  • Fjärruppdatering
  • Fjärrunderhåll
  • Felsökning på distans

External Request

smartONE kan fråga ett externt system om en identitetsbärare är behörig för passage eller om passage ska nekas, External request. Detsamma gäller för en funktion eller styrning. Det externa systemet kan exempelvis vara en betaltjänst, en molntjänst, ett bokningssystem eller annan extern behörighetstjänst.

I smartONE finns möjlighet att spara data under en förutbestämd tid, data som skickas tillbaka från det externa systemet. Detta är användbart när passage/tjänst även ska fungera om kommunikation till det externa systemet tillfälligt skulle fallera. Har data skickats och sparats, kommer tjänsten att fungera lokalt under den förutbestämda tiden.

Exempel på verksamheter som med fördel kan nyttja external request är badhus, gym, solarier och kontorshotell.

Zonmonitor

Zonmonitor

Genom att komplettera smartONE med en kompakt applikationsserver som ansluts bakom valfri skärm kan zonmonitorn följa identitetsbärare i olika utrymmen, områden och zoner. Då identitetsbärare utför passering i olika zoner kan platsinformation presenteras på ett tydligt sätt.

Identitetsbärare av olika slag som människor, maskiner och fordon kan avläsas med olika typer av identifierings- och avläsningstekniker. Information om var personal befinner sig kan i många fall vara av stor vikt för personalens eller individens säkerhet.

Exempel på användningsområden:

  • Säkerställa att lokaler och utrymmen är tomma inför larmpåslag.
  • Säkerställa att personal, fordon och maskiner befinner sig på rätt plats inför farliga arbetsmoment.
  • Översikt av personal, fordon och maskiner på stora områden.
  • Överskådlig och snabb inräkning av personal vid utrymning.

Applikationsservern är nätverksbaserad och ansluts till samma nätverk som smartONE. Detta ger en enkel och flexibel installation. Skärmstorleken kan variera utifrån kundönskemål. Bildskärmen ingår inte i produkten.

Supportanmälan

Licenser i TIDOMAT Portal

Det finns ett flertal olika licenser i TIDOMAT Portal. Vilka ni använder ser ni i licensinformationen som ni hittar i fliken Admin under Systemunderhåll och Licensinformation.

Licenserna som påverkas av antalet användare visar hur många som är tillåtna och hur många som är aktiva. Övriga licenser är systemlicenser och visar endast status.

De licenser som påverkas av antalet användare är främst Personlicenser, Egenrapporteringslicenser, Mobillicenser, Projektlicenser och Ledighetsansökan.

Vill ni köpa till fler licenser eller är nyfikna på funktioner som ni inte har idag? Lägg upp ett supportärende så kommer våra säljare att kontakta dig inom kort.

Personlicenser

Antalet personer som är upplagda i systemet, både aktiva och inaktiva räknas som en upplagd person.

För att frigöra licenser behöver ni radera personer vilket också innebär att ALL information på dessa försvinner så som tidrapporter, registrerade tider och saldon mm.

Se länk nedan för att radera personer.

Egenrapporteringslicenser

Varje person som tilldelas en egenrapporteringsroll, det vill säga en inloggning i systemet tar upp en licens.

För att frigöra licenser kan ni säkerställa att det bara är aktiva personer som är kopplade till en egnerapporteringslicens, detta gör ni enklast i Portalanvändarlistan.

  1. Gå till Adminfliken.
  2. Gå till användarbehörighet i menyn och klicka på portalanvändare.
  3. I listan visas alla som har en inloggning i systemet, vilken egenrapporteringsroll och eventuellt vilken användarroll de är kopplade till.
  4. De som inte längre är anställda och inte längre behöver ha en inloggning kan ni radera genom att högerklicka på raden och välja att radera. I portalanvändarlistan raderar ni bara personens rättighet att logga in, inte personen.
Ledighetsansökan

Tillval i TIDOMAT Portal.

En licens per person som har en egenrapporteringsroll eller användarroll med funktionen ledighetsansökan markerad. Även en person som endast har en portalanvändarroll med en roll som har ledighetsansökan upptar en licens.

För att frigöra licenser, se över egenrapporteringsroller och användarroller så att de med behov av rätt licenser har rätt roll.

Närvarotablå

Tillval i TIDOMAT Portal.

En licens per person som har en egenrapporteringsroll eller användarroll med behörighet till närvarotablån markerad. Även en person som endast har en portalanvändarroll med en roll som har ledighetsansökan upptar en licens.

För att frigöra licenser, se över egenrapporteringsroller och användarroller så att de med behov av rätt licenser har rätt roll.

Projekt

Tillval i TIDOMAT Portal.

En licens per person som har en egenrapporteringsroll eller användarroll med behörighet till projekt markerad. Även en person som endast har en portalanvändarroll med en roll som har projekt upptar en licens.

För att frigöra licenser, se över egenrapporteringsroller och användarroller så att de med behov av rätt licenser har rätt roll.

Snabbregistrera

Tillval i TIDOMAT Portal.

En licens per person som har en egenrapporteringsroll eller användarroll med behörighet till att snabbregistrera markerad. Även en person som endast har en portalanvändarroll med en roll som har behörighet till att snabbregistrera upptar en licens.

För att frigöra licenser, se över egenrapporteringsroller och användarroller så att de med behov av rätt licenser har rätt roll.

Snabbregistrera

Tillval i TIDOMAT Portal.

En licens per person som har en egenrapporteringsroll eller användarroll med behörighet till att snabbregistrera markerad. Även en person som endast har en portalanvändarroll med en roll som har behörighet till att snabbregistrera upptar en licens.

För att frigöra licenser, se över egenrapporteringsroller och användarroller så att de med behov av rätt licenser har rätt roll.

Touch

Visar antalet licenser för TIDOMAT Portal Registreringsterminal Touch som finns. En licens betraktas som upptagen när du har registrerat en ny registreringsterminal eller en dator för registrering av tider.

Saldo

Tillval i TIDOMAT Portal.

Systemlicens där ett eller flera avtal ligger till grund för att beräkna tidssummor.

ATF

Tillval i TIDOMAT Portal.

Systemlicens där arbetstidsförkortning tillämpas och ATF-saldo beräknas på veckoschemat.

Personimport

Tillval i TIDOMAT Portal.

Systemlicens. Importerar ni persondata från ett annat system är personimporten Aktiv.

Rapporter

Tillval i TIDOMAT Portal.

Systemlicens. Använder ni andra rapporter än standardrapporter i TIDOMAT Portal, är status Aktiv.

Tidomat-interface

Tillval i TIDOMAT Portal.

Systemlicens. I detta fält presenteras om programvaran för webbgränssnittet är i gång.

Var den här artikeln till hjälp?

Related Articles

Rulla till toppen