Kontakta oss

Nyhetsbrev TIDOMAT smartONE

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om TIDOMAT smartONE och håll dig uppdaterad.

Bokning

Bokning gör det möjligt att boka en lokal eller ett område i smartONE. Samma identitetsbärare kan ha tillgång till flera lokaler och objekt. Idrottshallar, skolor och aktivitetslokaler har ofta nytta av denna typ av bokningsfunktion.

Bokning kan ske på flera olika sätt; engångsbokning, återkommande bokning, intervallbokning eller bokning enligt schema.
En bokning kan ha upp till åtta extrafunktioner som aktiveras för identitetsbäraren under den bokade tiden. Varje extrafunktion är en styrning från smartONE som tillåter en viss funktion under en viss tid.

I en idrottshall kan funktionerna låsa upp nyttjande av till exempel ljudsystem, basketkorgar, bastu med mera. När bokningstiden är slut, avaktiveras funktionerna.

I många fall är det en säkerhetsaspekt att funktionerna är avstängda när behörig personal inte är på plats. Styrning av extrafunktioner kan givetvis även appliceras på andra områden som kräver åtkomstaktivering.

External Link

External link gör det möjligt för centralenheten att hantera länkar med andra smartONE-centralenheter. Det går även att kommunicera med externa nätverksbaserade produkter via öppet API. Det skapar flera möjligheter att styra nätverksprodukter mjukvarumässigt och därmed hantera dess funktioner i säkerhetssystemet. Det kan vara fastighetsrelaterade system för belysning, värme och ventilation eller produkter som nätverkskameror och nätverkshögtalare.

Med External link kan dyra och svåra kabeldragningar undvikas.
External Link ger tillgång till;

  • Styrning via nätverket genom öppet API.
  • Fjärrmanövrering mellan centralenheter.
  • Mjukvarumässig manövrering av dörrar, grindar, portar och bommar över stora områden eller från annan geografisk plats.
  • Manövrering av NO-/NC-styrda funktioner via nätverk.
  • Enkel hantering av besök, leveranser, bud, servicepersonal med flera.

Underhåll och service

Service, uppdatering, support och systemunderhåll är något som smartONE hanterar galant. Många dyrbara utryckningar, besök och felsökningar, kan i stället hanteras på distans med hjälp av fjärruppkoppling.

Tekniker eller administratör kan lösa de flesta utmaningar utan att göra ett platsbesök. Skulle besök krävas, finns ofta information om felorsak eller felområde redan i systemet. Därmed kan felsökning, åtgärd och eventuella reservdelar förberedas innan platsbesök och dyrbar tid för återbesök minimeras. Fjärruppkoppling kräver nätverksansluten centralenhet.

  • Fjärruppdatering
  • Fjärrunderhåll
  • Felsökning på distans

External Request

smartONE kan fråga ett externt system om en identitetsbärare är behörig för passage eller om passage ska nekas, External request. Detsamma gäller för en funktion eller styrning. Det externa systemet kan exempelvis vara en betaltjänst, en molntjänst, ett bokningssystem eller annan extern behörighetstjänst.

I smartONE finns möjlighet att spara data under en förutbestämd tid, data som skickas tillbaka från det externa systemet. Detta är användbart när passage/tjänst även ska fungera om kommunikation till det externa systemet tillfälligt skulle fallera. Har data skickats och sparats, kommer tjänsten att fungera lokalt under den förutbestämda tiden.

Exempel på verksamheter som med fördel kan nyttja external request är badhus, gym, solarier och kontorshotell.

Zonmonitor

Zonmonitor

Genom att komplettera smartONE med en kompakt applikationsserver som ansluts bakom valfri skärm kan zonmonitorn följa identitetsbärare i olika utrymmen, områden och zoner. Då identitetsbärare utför passering i olika zoner kan platsinformation presenteras på ett tydligt sätt.

Identitetsbärare av olika slag som människor, maskiner och fordon kan avläsas med olika typer av identifierings- och avläsningstekniker. Information om var personal befinner sig kan i många fall vara av stor vikt för personalens eller individens säkerhet.

Exempel på användningsområden:

  • Säkerställa att lokaler och utrymmen är tomma inför larmpåslag.
  • Säkerställa att personal, fordon och maskiner befinner sig på rätt plats inför farliga arbetsmoment.
  • Översikt av personal, fordon och maskiner på stora områden.
  • Överskådlig och snabb inräkning av personal vid utrymning.

Applikationsservern är nätverksbaserad och ansluts till samma nätverk som smartONE. Detta ger en enkel och flexibel installation. Skärmstorleken kan variera utifrån kundönskemål. Bildskärmen ingår inte i produkten.

Supportanmälan

Attestering

Vi beskriver här vår tanke med de olika attestnivåerna. Hur ni väljer att använda funktionerna är valfritt. Behörigheten att attestera i nivå 1 styrs av egenrapporteringsrollen. Användarrollen styr de övriga nivåerna.

Syftet med en attest är att respektive person ska se över och ansvara över att tiderna man angivit är korrekta. Som chef har du även ett ansvar att kontrollera och godkänna dina anställdas tider och avvikelser.

Attesten är endast en funktion för ansvar och kontroll och påverkar inte övriga funktioner i programmet som till exempel en lönekoppling.

Attestnivå 1

Används av den anställde för att attestera sina egna tider. Det kan inte finnas någon okodad frånvaro utan detta måste vara omhändertaget innan personen kan attestera.

Attesteringen måste ske i följd, det går inte att hoppa över en period.

Efter det att personen attesterat kan denne inte längre göra några ändringar utan en person med högre attesträtt behöver då göra justeringarna.

Från programversion 1.8.3 finns också möjligheten att låsa upp en attest, detta är en behörighet som kan tilldelas chefer på de användarrollerna de är kopplade till. En administratör kan alltid låsa upp en attestering.

Attestnivå 2

Chefer attesterar sina anställa.

Alla avvikelser och eventuella felaktigheter måste ses över, justeras och godkännas för att det ska vara möjligt att attestera i nivå 2. Hela perioden behöver alltså vara grönmarkerad på dagnivå.

Efter det att chefen attesterat i nivå 2 kan inte denne göra några ändringar utan en person med attestnivå 3 eller en administratör behöver då göra ändringar eller låsa upp attesten.

Attestnivå 3

Nivå 3 är främst avsedd för administratörer och är den högsta nivån som det är möjligt att attestera i.

Det går att attestera i nivå 3 även om det finns felaktigheter och avvikelser.

Det är bara en person med Adminbehörighet som kan låsa upp en attest i nivå 3.

Som i de lägre versionerna måste även denna attesteras i följd, det går inte att hoppa över perioder.

Attestnivå 4

En dold nivå som det inte är möjligt att attestera i och det ska endast vara administratörer som har behörighet till denna nivån.

Nivå 4 innebär att en administratör alltid kan göra ändringar på lägre attesterade perioder och från och med programversion 1.8.3 också låsa upp alla attester.

Var den här artikeln till hjälp?

Related Articles

Dela denna artikel

Behöver du hjälp?

Kan du inte hitta svar på dina funderingar här?
Kontakta supporten
Rulla till toppen