Kontakta oss

Nyhetsbrev TIDOMAT smartONE

Prenumerera på vårt nyhetsbrev om TIDOMAT smartONE och håll dig uppdaterad.

Bokning

Bokning gör det möjligt att boka en lokal eller ett område i smartONE. Samma identitetsbärare kan ha tillgång till flera lokaler och objekt. Idrottshallar, skolor och aktivitetslokaler har ofta nytta av denna typ av bokningsfunktion.

Bokning kan ske på flera olika sätt; engångsbokning, återkommande bokning, intervallbokning eller bokning enligt schema.
En bokning kan ha upp till åtta extrafunktioner som aktiveras för identitetsbäraren under den bokade tiden. Varje extrafunktion är en styrning från smartONE som tillåter en viss funktion under en viss tid.

I en idrottshall kan funktionerna låsa upp nyttjande av till exempel ljudsystem, basketkorgar, bastu med mera. När bokningstiden är slut, avaktiveras funktionerna.

I många fall är det en säkerhetsaspekt att funktionerna är avstängda när behörig personal inte är på plats. Styrning av extrafunktioner kan givetvis även appliceras på andra områden som kräver åtkomstaktivering.

External Link

External link gör det möjligt för centralenheten att hantera länkar med andra smartONE-centralenheter. Det går även att kommunicera med externa nätverksbaserade produkter via öppet API. Det skapar flera möjligheter att styra nätverksprodukter mjukvarumässigt och därmed hantera dess funktioner i säkerhetssystemet. Det kan vara fastighetsrelaterade system för belysning, värme och ventilation eller produkter som nätverkskameror och nätverkshögtalare.

Med External link kan dyra och svåra kabeldragningar undvikas.
External Link ger tillgång till;

  • Styrning via nätverket genom öppet API.
  • Fjärrmanövrering mellan centralenheter.
  • Mjukvarumässig manövrering av dörrar, grindar, portar och bommar över stora områden eller från annan geografisk plats.
  • Manövrering av NO-/NC-styrda funktioner via nätverk.
  • Enkel hantering av besök, leveranser, bud, servicepersonal med flera.

Underhåll och service

Service, uppdatering, support och systemunderhåll är något som smartONE hanterar galant. Många dyrbara utryckningar, besök och felsökningar, kan i stället hanteras på distans med hjälp av fjärruppkoppling.

Tekniker eller administratör kan lösa de flesta utmaningar utan att göra ett platsbesök. Skulle besök krävas, finns ofta information om felorsak eller felområde redan i systemet. Därmed kan felsökning, åtgärd och eventuella reservdelar förberedas innan platsbesök och dyrbar tid för återbesök minimeras. Fjärruppkoppling kräver nätverksansluten centralenhet.

  • Fjärruppdatering
  • Fjärrunderhåll
  • Felsökning på distans

External Request

smartONE kan fråga ett externt system om en identitetsbärare är behörig för passage eller om passage ska nekas, External request. Detsamma gäller för en funktion eller styrning. Det externa systemet kan exempelvis vara en betaltjänst, en molntjänst, ett bokningssystem eller annan extern behörighetstjänst.

I smartONE finns möjlighet att spara data under en förutbestämd tid, data som skickas tillbaka från det externa systemet. Detta är användbart när passage/tjänst även ska fungera om kommunikation till det externa systemet tillfälligt skulle fallera. Har data skickats och sparats, kommer tjänsten att fungera lokalt under den förutbestämda tiden.

Exempel på verksamheter som med fördel kan nyttja external request är badhus, gym, solarier och kontorshotell.

Zonmonitor

Zonmonitor

Genom att komplettera smartONE med en kompakt applikationsserver som ansluts bakom valfri skärm kan zonmonitorn följa identitetsbärare i olika utrymmen, områden och zoner. Då identitetsbärare utför passering i olika zoner kan platsinformation presenteras på ett tydligt sätt.

Identitetsbärare av olika slag som människor, maskiner och fordon kan avläsas med olika typer av identifierings- och avläsningstekniker. Information om var personal befinner sig kan i många fall vara av stor vikt för personalens eller individens säkerhet.

Exempel på användningsområden:

  • Säkerställa att lokaler och utrymmen är tomma inför larmpåslag.
  • Säkerställa att personal, fordon och maskiner befinner sig på rätt plats inför farliga arbetsmoment.
  • Översikt av personal, fordon och maskiner på stora områden.
  • Överskådlig och snabb inräkning av personal vid utrymning.

Applikationsservern är nätverksbaserad och ansluts till samma nätverk som smartONE. Detta ger en enkel och flexibel installation. Skärmstorleken kan variera utifrån kundönskemål. Bildskärmen ingår inte i produkten.

Supportanmälan

Tidomat – En stolt medlem i SäkerhetsBranschen

Vi på Tidomat är glada att kunna meddela vårt medlemskap i SäkerhetsBranschen. Som en ledande aktör inom tid- och säkerhetsbranschen, har Tidomat utvecklat, producerat och distribuerat avancerade passage-, inbrotts- och tidredovisningssystem under flera decennier. Våra system är integrerade med många av de största aktörerna på marknaden, vilket ger våra kunder en flexibel och kraftfull lösning.

En lång historia av innovation och kundfokus

Genom åren har Tidomat arbetat intensivt med systemutveckling och kontinuerlig uppföljning av kundernas behov och önskemål. Vi är stolta över att ha byggt en stark position som en pålitlig samarbetspartner och innovatör. Våra säkerhets- och tidssystem utvecklas ständigt för att möta de föränderliga lagkraven och säkerhetsstandarderna, och vi ser till att alla våra lösningar är designade och anpassade för nordiska förhållanden.

Vår marknad och våra kunder

Tidomat levererar lösningar till en rad olika sektorer, inklusive den offentliga sektorn, bygg- och bostadssektorn samt kommersiella operatörer. Vi arbetar även med komplex infrastruktur, larmade objekt och säkerhetsövervakning. Vår försäljning sker i Sverige, Norge och Finland, och vi strävar efter att ständigt utveckla våra produkter och tjänster för att möta de behov våra kunder har.

Vårt engagemang för branschen

”Möjligheterna till samverkan och på sikt även påverkan gjorde oss intresserade av ett medlemskap i SäkerhetsBranschen. Att kunna dela med sig av kunskap och erfarenhet från decennier som producent och distributör, till exempel i utbildningsledet, känns inspirerande. Även att genom SäkerhetsBranschen få möjligheter till att påverka förändringar i branschen i till exempel framtagandet av normer och riktlinjer eller upplysa aktörer och slutkunder om vikten av att avveckla föråldrad säkerhetsteknik”, säger Lennart Eriksson, VD på Tidomat.

Välkomnande

”Vi är enormt glada att Tidomat ansluter som medlemmar. Det är ett spännande företag som under väldigt många år verkligen har lyckats kombinera hög säkerhet med effektiva och smidiga lösningar. Vi ser fram emot att jobba tillsammans framåt och vi hälsar Tidomat med team, varmt välkomna till SäkerhetsBranschen!”, säger Jeanette Lesslie Wikström, VD för SäkerhetsBranschen.

Jeanette Lesslie Wikström, VD för SäkerhetsBranschen
För mer information om SäkerhetsBranschen

Rulla till toppen