Hemfliken
Ledighetsansökan på Hem presenterar aktuell status på dina ansökningar. Finns det en ansökan är den alltid expanderad.
Status som finns är:
Min Sida
Klicka på frågetecknet för hjälptext.
För att göra en Ny ansökan gå till Min Sida och fliken Ledighetansökan. Klicka på Ny. Fyll i ansökningsdatum och orsak till ledigheten. En kommentar kan anges som kommer att följa med ansökan. Vid en ansökan om föräldraledigt finns det möjlighet att från version 1.8.3 även ange för vilket barn ledigheten avser.
Klicka på för att spara ansökan. Ansökan kommer nu att presenteras för de som är behöriga att ta emot din ansökan.
Om Du vill att ansökan ska Notifieras via mejl markerar du i rutan till höger den eller de som ska få meddelandet. För att funktionen ska finnas krävs att inställningar för e-post är gjorda av admin. Hur notifieringen kommer att se ut visas under Meddelande. Det är de personer som är behöriga att hantera din ansökan som är valbara.
Klicka på för att spara och skicka iväg din Notifiering.
Listan Mina ansökningar är nu uppdaterad med den nya ansökan.
En gjord ansökan kan uppdateras eller raderas genom att dubbelklicka på raden och välja önskad åtgärd. Klicka på Spara för att genomföra förändringen.
I listan visas enbart aktuella ansökningar dvs. ej passerade datum, men genom att boka i Visa avslutade datumpresenteras alla. Det går också att få fram borttagna ansökningar. Listan är sökbar och kan sorteras genom att du klickar på rubrikraden t.ex. för att sortera stigande/fallande.
I bilden ovan finns knappar som visar var det finns menyval. Visas inte dessa klicka på kugghjulet högst upp till höger i TIDOMAT Portal och välj Visa knapp för snabbmeny.
Aktuell status på en Ledighetsansökan presenteras alltid på sidan Hem, i Schemaöversikten, i Planering och under Ledighetsansökan.