En användarroll styr en persons behörighet mot andra än sig själv.
Detta kopplas via den ansvariga personens portalanvändarinformation.
Portalanvändarinformation
Har personen en egenrapporteringsroll eller sedan tidigare en användarroll?
Ställ dig på den ansvariga personens namn i en lista, tex Min personal, högerklicka, välj Genväg och Portalanvändarinformation.
Har personen inte någon tidigare portalanvändarroll?
Gå in via fliken Admin, Användarbehörighet och Portalanvändare, klicka på Ny.
Lägg in önskat Användare/ID (inlogg) och Lösenord.
Välj Person om personen finns i TIDOMAT Portal och lägg in ett Signum (det som visas på tex en tidrapport om personen gjort en korrigering på en anställds tider).
Välj Användarroll och den Persongrupp/Avdelning som personen ska vara ansvarig för.
Är det tills vidare behöver ni inte fylla i ett datumintervall utan lämna det då tomt.
De olika raderna möjliggör att en person kan ha en eller olika användarroller över olika avdelningar/persongrupper.
Klicka på disketten för att spara.
Användarroll
Genom att klicka på en av Användarrollerna kommer ni in och kan justera behörigheten.
Reserverade standardbehörigheter kan inte ändras utan måste konverteras innan genom att klicka på Konventera i användarrollen.